De Dierenkliniek

Professionele zorg voor uw huisdier

Afspraak? Spoed?

Vaccineren is maatwerk

Moet dat nou? Ieder jaar naar de dierenarts voor een prikje? Zowel de baas als zijn trouwe viervoeter zijn er niet altijd even blij mee. Toch is het de taak van de dierenarts om zo goed mogelijk voor dier en mens te zorgen.

De basisvaccinatie voor honden en de ziekte van Weil

Naast de basisvaccinatie die pas compleet is na een reeks van inentingen tot en met de leeftijd van 1 jaar is het belangrijk dat honden ieder jaar tegen de ziekte van Weil worden ingeënt. De vaccinatie is ook in het kader van de volksgezondheid van belang aangezien deze ziekte ook op mensen overgedragen kan worden. Of er dan elke 3 jaar ook voor de andere ziektes moet worden ingeënt staat ter discussie. Er bestaat de mogelijkheid om drie jaar na de basisenting (dus op 4-jarige leeftijd) een bloedonderzoek te doen om te bepalen of de afweer tegen de andere ziektes dan de ziekte van Weil nog voldoende is. Als dat zo is, moet deze test ieder jaar herhaald worden tot uit de test blijkt dat de afweer zodanig is verminderd dat er weer gevaccineerd moet worden. Na de vaccinatie kan de hond er zeker weer 3 jaar tegen. Voor meer informatie kunt u gerust bellen of langskomen. Ook kunnen wij u dan meer vertellen over de kosten van zo’n bloedonderzoek.

Niet voor de poes?

Voor katten is er nog geen in-huis-test beschikbaar. Voor katten geldt dat de niesziektevaccinatie ieder jaar herhaald moet worden, zeker in onze omgeving waar niesziekte heel veel voorkomt. Tegen de kattenziekte enten we (na de basisvaccinatie) eens in de 3 jaar. Onlangs is er weer kattenziekte in Nederland opgedoken, dus houdt de weerstand van uw kat tegen deze dodelijke ziekte goed op peil.

Vakantie en cursus

Verder geldt voor zowel hond als kat dat er verplicht tegen hondsdolheid (rabiës) geënt moet worden als het dier naar het buitenland gaat. Dit moet minstens 4 weken voor de grensoverschrijding gebeuren. De vaccinatie is dan 3 jaar geldig.
Kennelhoest voor de hond en de bordetella-enting voor de kat zijn ten zeerste aan te raden als deze dieren onder stressvolle omstandigheden met veel andere onbekende soortgenoten in aanraking komen. Dit geldt in eerste instantie voor pensions (in veel pensions is dit ook een verplichte enting) en bij honden als ze op cursus gaan of als ze met de hondenuitlaatservice mee mogen.

Konijnen horen er ook bij

Konijnen zijn een beetje de vergeten groep wat vaccineren betreft. Toch is er een aantal zeer besmettelijke en meestal dodelijke ziektes, die door insecten en besmet voer kunnen worden overgebracht. Gelukkig zijn er vaccins beschikbaar die een goede bescherming bieden. Met een jaarlijkse enting kan er veel leed voorkomen worden.